Hazan Mevsiminde Hüzün
Kadriye Doğan
Sözlükte keder, kalp kırıklığı, istenen ve sevilen şeylere ulaşamama veya kaybından dolayı ya da gelecekte bunların başına gelme kaygısından doğan üzüntü manasındadır hüzün. Hüzünlü kimseye Mahzun denir. Kur'an-ı Kerim'de tam 37 ayeti kerimede Hüzün kelimesi geçmektedir. İslam edebiyatında hüzün üzerine pek çok şey söylenmiş, yazılmıştır. Ömer N. Bilmen: Halk için hüzün ruhun hummasıdır,
Hak için hüzün kalbin ziyasıdır demiştir.
Dünyevi dertlerden dolayı hüzün beğenilmemiş bu halden bir an önce çıkmak tavsiye edilmiştir. Ancak yeryüzünde İslam'ın aydınlığının yayılması, mazlumların ahlarının dinmesi, ölümden sonraki halinin nice olacağı düşüncesi, hayatının her alanına sirayet etmiş rabbin rızasına uyamama endişesi ile derin bir tasa hali olan hüzün tasavvuf alimlerince üstün bir hal olarak nitelendirilmiştir. Peygamberimize de hüzün Peygamberi denmesinin hikmeti budur. Hüznün sultan olduğu bir kalpte duygular da fırtınalar çıkmaz, kişi halden hale savrulmaz. Yüce Allah kalbi kırıklarla beraberdir. Allah bazen Mahsun bir kalbinin ağlaması ile bütün bir ümmete Merhamet buyurur. Mesnevideki helvacı çocuk hikayesinde ne güzel anlatılmıştır bu. Hüzünde riya yoktur. Her şeyini zekatı olduğu gibi hüzün de dimağ ve vicdanın zekatıdır. Tevrat'ta bir söz var Allah bir kulunu sevince onun gönlünü ağlama hissi ile doldurur, ona buğz edince de çalgı neşesiyle diyor. Allah'ın dünyevi imtihanlarından, hastalıklar, ayrılıklar, ölüm v.b hallerden dolayı oluşan hüznün mü’minin ayağına takılan taş bile olsa günahlara kefaret olduğunu bizzat Peygamberimiz bildirmemiş midir. Hz Adem'den Hz. Muhammed'e kadar bütün peygamberlerin hüzünlerini bilmiyor muyuz Öyle ki İslam'ın 10 yılına hüzün yılı denmemiş miydi? Kemal Sayar Hüzün hastalığı isimli kitabında şöyle diyor: Melal (Hüzün) içe doğru bir yolculuktur ve kişiyi zenginleştirir. Hüzün olmasaydı Bugün pek çok edebi şaheseri okuyamazdık. Hüznü bir misafir gibi kabul etmek gerekir, misafir size yeni bir dünya getirir ve size bir şeyler katarak ayrılır. Mevlana'dan ne güzel demiş: Gam ve keder gönül evini neşe misafiri için temizleyen hizmetkarlardır.
Asil bir hüzün şımarık bir neşeden hep daha iyidir.